GMCD 7206 – Piano Concertos by Joseph Haydn & Max Kuhn
Camerata Zürich, Räto Tschupp – Conductor, Warren Thew – Piano
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Classical Music on the Web – June 2001
The two Haydn piano concertos played here are probably the best of Haydn’s music in this format and appear to be well documented as being written by the Master himself. They are well played by Warren Thew and the orchestra who adopt a forthright attitude which results in the works sounding akin to early Beethoven. This works well and listening to these two concertos is a pleasant experience although the composer here does not produce such memorable tunes as he does in so many of his symphonies. Haydn, unlike Mozart, was not a professional concert pianist and this probably accounts for his relative lack of interest in keyboard concertos.
Max Kühn was born in Zurich in April 1896 and was active in that city as composer, organist, conductor and as a Teacher at the Zurich Music Academy. He died in 1994. The Concerto for Tenerife for piano and large orchestra was written in that island in 1961-2. It has three short movements and is a lyrical piece with contrapuntal episodes. The first movement is dramatic in style and leads to an intense second movement. The final movement is based on a rhythmic dance with a touch of Spain about it. It is an attractive work which forms an interesting contrast to the two Haydn Concertos.
The recordings were made in the 1970s and although good for their period are not outstanding. In particular, the Kühn concerto does not sound as if it is being played by a “large orchestra” (perhaps it wasn’t). The cover picture is an artistic representation of the second movement of the Concerto. The documentation relating to Max Kühn, his concerto and also the pianist is fascinating and there is a brief exposition on the Haydn concertos.
Arthur Baker
Neue Zürcher Zeitung
Ressort Zürcher Kultur, 21. Februar 2001, Nr.43, Seite 42
Pianist, Zeichner und Dichter
Eine CD zum Gedenken an Warren Thew
Ch. B. Der 1984 verstorbene Pianist Warren Thew war ein vielseitig begabter Künstler. 1951 hatte der damals 24-Jährige sein Konzertdébut in Washington D. C. Und noch im gleichen Jahr realisierte er seine erste Schallplattenaufnahme, unter anderem mit Weltersteinspielungen von Werken Sergei Rachmaninows. Ab Mitte der fünfziger Jahre in Zürich sesshaft, entwickelte er nicht nur eine rege internationale Konzerttätigkeit. Er organisierte auch sehr früh bereits Konzertreihen auf alten Instrumenten, leitete lange Jahre die Konzertausbildungsklasse an der Musikakademie und war mit einigem Erfolg auch als Komponist, Zeichner und Dichter tätig. Auf Initiative der Zentralbibliothek Zürich und des Leiters ihrer Musikabteilung, Chris Walton, sind nun einige markante Zeugnisse von Thews Klavierspiel ins digitale Zeitalter herübergerettet worden. Dabei handelt es sich um Konzerteinspielungen aus den siebziger Jahren mit der Camerata Zürich. Sie zeigen Thew als einen sorgfältigen, empfindsamen wie zupackenden Gestalter zweier Klavierkonzerte von Joseph Haydn. Thews Einsatz für das zeitgenössische Schweizer Musikschaffen dokumentiert stellvertretend eine sehr schön gelungene Einspielung des 1961/62 entstandenen «Concierto de Tenerife» des Zürcher Komponisten Max Kuhn (1896-1994), in dessen neoromantisch sinfonischer Anlage und Tonsprache sich der Pianist sichtlich wohl fühlt.