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GHCD 2328 – Guido Cantelli (1920-1956)

Daniel Guilet & Remo Bolognini – Violins, NBC Symphony Orchestra, Guido Cantelli – Conductor

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Classic Rec. Coll. Spring 2008

This release can be highly recommended, both as an introduction to the art of Guido Cantelli, should one be needed, and as an instant overview of his work in New York City. At the heart of the varied programme Stands his memorable reading of Mussorgsky’s Pictures at an Exhibition, with the NYPSO in fine form. Caught in excellent Sound for the period, this is a richly conceived and performed Interpretation. Ravel’s brilliant orchestration gives the members of the orchestra many opportunities to shine, both collectively and individually, which they grasp to the full. Cantelli’s shaping of the score is magnificent throughout – little wonder that Toscanini so admired his musicianship. In his reading of Wagner’s too rarely heard Faust Overture, Cantelli opts for a dramatic reading, with swift tempi and strong dynamic contrasts.

The result is extremely exciting. As in the case of the Mussorgsky-Ravel, both recorded sound and orchestral playing are very good indeed. Overall this is an extremely powerful performance, which completely makes the case, and perhaps more, for this unjustly neglected work. A similar musical approach is to the fore in Cantelli’s magnificent reading of `Siegfried’s Rhine Journey; taken from the same concert: this must have been an extraordinarily exciting occasion.

The remainder of the programme is devoted to performances with the NBC SO. All were recorded once again in Carnegie Hall, but the sound as published is less impressive than for the NYPSO performances: closely miked, and with little sense of acoustic space. Against this must be set the interest of hearing Cantelli conduct another rarity, Roussel’s Sinfonietta, which is very welcome. Excitement dominates his rousing reading of Berlioz’s `Hungarian March: This fine programme is completed by an elegant, if to contemporary ears slightly staid reading of one of the best-known concertos from Vivaldi’s Opus 3, in which Daniel Guilet and Remo Bolognini are well-mannered soloists. This excellent release prompts one to ask: had Cantelli lived, would Herbert von Karajan’s reputation during his lifetime have been so high?
David Patmore


Klassikcom Friday December 07 2007

Der Großen einer

Interpretation

Klangqualität

Repertoirewert

Booklet

Vor fünfzig Jahren starb Guido Cantelli, 36-jährig, bei einem Flugzeugabsturz. Toscanini hatte ihn höher als alle anderen Dirigenten eingeschätzt. Sein Glanz hätte Solti, Leinsdorf, Giulini e tutti quanti überstrahlt und verdunkelt. Allein der junge Celibidache und Carlos Kleiber taugen zum Vergleich. Das audiophile englisch-schweizerische Label GUILD hat jetzt Livemitschnitte mit dem New York Philharmonic und dem NBC Philharmonic herausgebracht. Sie bekräftigen den singulären Rang Guido Cantellis.

Hauptstück dieser CD sind Mussorgskys/Ravels ‚Bilder einer Ausstellung’. Das immer wiederkehrende ‚Promenaden’-Thema gibt in den ersten Takten bereits zu erkennen, wie meisterhaft Cantelli phrasiert. Selten werden Notenwerte derart exakt wiedergegeben,  thematische Zusammenhänge so sinnfällig und klar untergliedert. Genauigkeit und Freiheit – allein Cantelli (und Kleiber junior) lösen den Gegensatz mit solcher Selbstverständlichkeit auf. Darin übertreffen sie Toscanini: Der wird im Alter immer rigoroser, die Kantilene tritt vor maschinenhafter Insistenz und Präzision zurück. Momente der Beseeligung werden schmerzlich vermisst, der Atem stockt (wie später allzu oft bei Solti und Muti). Nicht so Cantelli: Im strengsten Metrum scheint federnde Leichtigkeit durch. Im ersten der ‚Bilder’ (‚Gnomus’) tritt ein weiterer Vorzug Cantellis hervor: Die Fähigkeit, Vielstimmigkeit hörbar zu machen. Mittel- und Nebenstimmen werden (stets unaufdringlich) zur Geltung gebracht – obwohl Italiens Musiktradition die melodische Linie gegenüber der vertikalen, harmonischen Struktur klar privilegiert. Es ist unüberhörbar: Hier ist ein Musiker von ‚universellem’ Zuschnitt am Werk.

Kaum verwunderlich, dass GUILD Cantelli mit anderem als italienischem Repertoire präsentiert, abgesehen von einem vergleichsweise harmlosen Vivaldi-Konzert. Zwei Franzosen sind vertreten: Albert Roussel, strawinskynaher Klassizist, mit der Streicher-‚Sinfonietta’ op. 52 und Berlioz mit dem unverwüstlichen – und kompromisslos musizierten – Rakoczy-Marsch (‚La Damnation de Faust’). Selbst bei Wagner trifft Cantelli den richtigen Ton: ‚Siegfrieds Rheinfahrt’ (‚Götterdämmerung’) könnte nicht farbiger, nicht schwungvoller erklingen.

Alle Aufnahmen sind zwischen 1951 und 1953 entstanden, in Carnegie Hall. Stellt man die ärmliche Klangcharakteristik durchschnittlicher Livemitschnitte des Mono-Zeitalters in Rechnung, muss Peter Reynolds’, des Restaurators, Leistung verblüffen. Gewiss, nach heutigem Standard fehlen Volumen und Farbe, doch nach Prägnanz und Konturiertheit des Klangbilds ist Reynolds ein großer Wurf gelungen. Kurzum: Eine verdientsvolle, kostbare Neuedition im Gedenken an einen der Großen.
Daniel Krause


Classical Net 2007

Live Recordings 1951-1953

There already is a sizeable discography from Cantelli available especially with some fine releases on the enterprising Testament label which I reviewed some years back. In fact this new Guild release contains the live Carnegie Hall recording of Mussorgsky’s ‘Pictures’ with the NYPO which is still available on a Testament double CD. Suffice to say that Guild’s remastering is every bit as fine as Testament’s and the performance is as brilliant and exciting as one would expect from the late lamented Cantelli.

However there are other interesting items on offer including a rip roaring account of Wagner’s ‘Faust’ Overture and a similarly classy reading of ‘Siegfried’s Rhine Journey’ from the epic ‘Gotterdamerung’. Cantelli also treats us to fine accounts of Roussel’s Sinfonietta and Berlioz’s Hungarian March which demonstrate his flair for French music. Finally to round off we have an old fashioned account of Vivaldi’s Op. 8 #3 concerto which is pleasant and very romantic.

Although the recordings date from the early 1950’s, recordings are quite clear and well forward, especially in the Mussorgsky. This latest Guild issue is indeed fine memorial to a tragically short lived conductor and which also retails at mid price, thus making it much more attractive for those wishing to explore the Cantelli legend.
Gerald Fenich