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GMCD 7231 – Missa in C minor by Simon Mayr

Vokalensemble Ingolstadt, Georgisches Kammerorchester Ingolstadt, Franz Hauk (director), Marina Ulewicz (soprano), Christa Mayer (alto), Thomas Cooley (tenor), Thomas Gropper (bass)

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Donau Kurrier December 2001

Vergessenes Meisterwerk
Simon Mayrs c-Moll-Messe ist auf CD erschienen(DK)

Als in der Asamkirche nach gut 170 Jahren Simon Mayrs grosse c-moll-Messe in neuem Glanz erstrahlte, herrschte bei Musikern und Publikum einmütige Begeisterung über die Entdeckung eines vergessenen Musikwerkes, das seine künstlerische Überzeugungskraft auch im Staub der Bibliotheken bewahren konnte. Franz Hauk, behutsamer Musikarchäologe in Sachen Mayr, brachte die „Missa“ ans Licht, das Vokalensemble Ingolstadt, das Georgische Kammerorchester sowie ein ausgezeichnetes Solistenquartett verhalfen zu einer ungemein fesselnden und beeindruckenden Neuaufführung.
Dabei zeigte sich, dass Mayrs „Mittelweg“, die Mischung neuerer italienischer Stilelemente mit der von Haydn und anderen geprägten deutschen Messentradition, nicht zu Heterogenität und Brüchen führte. Motivische Arbeit der Wiener Klassiker – bezeichnenderweise mit einem Motiv Beethovens – und dezent eingesetzte Polyphonie verbinden sich mit der „Italianita“ von Belcanto und listigen, rossinihaften Bläserfiguren zu überraschenden Kombinationen.
Dabei sorgte Opernkomponist Mayr mit einer wirkungsvollen Dramaturgie dafür, dass ein spannender und stringenter Ablauf entstand – Kirchenmusik, die mit Witz und Lebensfreude ebenso erfrischt, wie sie mit Tiefe und Andacht erbaut.
Die CD bietet eine klare, direkte, vom Kirchenhall leicht verschleierte Aufnahme, die Transparenz mit der Klangfülle massiver Chorblöcke verbindet. Vor allem die Bläser sind sehr präsent. Auf Glätte ist die Aufnahme nicht getrimmt: Wie die Feinheiten der Orchesterbegleitung und die sehr homogenen Solistenpartien kommen auch Härten und Kanten zum Vorschein. Kann die CD die spannungsvolle Atmosphäre der Uraufführung nicht einfangen, so entschädigt sie mit drei Zugaben, die eine noch unbekannte Seite des Werks Mozarts beleuchten: Geistliche Musik, die ihre Existenz dem rein handwerklichen Verfahren der „Parodie“ oder Umarbeitung verdankt. Fazit: Eine CD, die eine faszinierenden und unverstellten Blick auf das Schaffen des Mendorfer Meisters ermöglicht. Jörg Handstein

Fanfare July/August 2002

Johann simon Mayr (1763-1845) was one of the most important and celebrated opera composers in the late 18th and early 19th centuries. Mayr was considered the father of Italian opera, and his works for the stage were much in demand and performed in Vienna, Rome Milan, London and Paris. If he is remembered at all today, it is usually as the mentor of Gaetano Donizetti. Mayr’s setting of the text of the Ordinary of the Mass is a large-scale work lasting some three-quarters of an hour, it probably dates from the mid 1820s and is believed to have been a commission from one Fr. Joseph Morel for the first Mass celebrated by his brother Gall Morel.
In spite of the fact that the Mass dates from the early years of Romanticism, Mayr pays homage to the Baroque and divides the text according to the time-honoured tradition to the old “number Mass.”
The musical language is generally that of Mozart and Haydn, but with occasional interjections of originality that should lead the curious listeners among you to further investigate Mayr’s output. He was a genuine talent whose impressive reputation was eclipsed by that of his student Donizetti.
I must be honest and state that unfortunately this release – though it augurs extremely well for Mayr’s reputation as a composer of vocal music – has its shortcomings, including obfuscated textures that are created to a gegree by less than carful microphone placement with regard to the acoustics of the Asam Kirche “Maria de Vicotria” in Ingolstadt. There is also more than the occasional ragged attack form both singers and players, and the first entrance of the voices in the Keyrie is briefly tenuous with regard to pitch. In spite of their feel for the tenor – pardon the pun- of the music, the voice quality of the soloists is sorely mismatched and they are artistically uneven as well.
On the other hand, the brief and exuitite works attributed to Mozart are fare somewhat better. All the Quis te comprehendat is based on material found in the adagio of the wind serenade, K 36. In te Domine speravi is an arrangement of the concert aria “Chio mi scordi” de te ,” K 505 with the obbligato piano replaced in this arrangement by an organ. Soprano Marina Ulewicz acquits herself quite well here with excellent tone, fine control, admirable technique and good emotive sentience.
There are significant aspects to the music that go a long way toward outweighing the release’s artistic shortcomings. Among these are Mayr’s exquisite vocal writing for the solo quartet, his bold and occasionally brilliant writing for the orchestral winds, and his unquestionable mastery of counterpoint. I recommend this for those of you looking for something off the beaten path or and alternative to another recording of a Haydn or Mozart choral work, but Caveat emptor with regard to the quality of the performance of the mass.