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GLCD 5151 – The Golden Age of Light Music: Going Places

Various

To the CD in our Shop


Memory Lane Summer 09

Eric Robinson and the BBC Television Orchestra get the ball rolling with an intriguing Fantasy On National Airs before Sidney Torch waves his baton to play the title track. Cabaret Time In Paris, the Streets of New York and the Call Of The Casbah feature on the itinerary before we are even half way through the 25 tracks. Helping us enjoy the tour are Kermit Leslie, Norrie Paramour, David Rose and Morton Gould among the usual stellar cast of conductors and top orchestras. The immaculate Robert Farnon, who never fails to please on these Guild compilations, gets to conduct his own piece Taj Mahal. Great sound quality and the usual informed liner notes. GH

Klassik com Sunday November 29th 2009

Interpretation
Klangqualität
Repertoirewert
Booklet
Unterhaltungsmusik, leichte Musik – so antiquiert diese Begrifflichkeiten auch daherkommen mögen, den Hauch des Despektierlichen haben sie noch immer nicht verloren. Wie sehr noch immer der Vorbehalt gegenüber den Qualitäten dieses Genres wirkt, zeigt der Blick ins Musikwörterbuch, das da Unterhaltungsmusik definiert als ‘zusammenfassende Bezeichnung für die dem natürlichen Unterhaltungsbedürfnis des Menschen mit sehr unterschiedlichen ästhetischen Anspruch Rechnung tragenden Erscheinungsformen musikalischer Unterhaltung, die seit der 2. Hälfte des 19. Jh. vom künstlerisch anspruchslosen, auf bloße Zerstreuung ausgerichteten Musikstück der sog. leichten Muse bis zur gehobenen, an volkstümliche Musizierformen anknüpfenden und daher leichter zugänglichen Komposition der sog. Ernsten Musik reichen.’
Die Angelsachsen und ihre amerikanischen Vettern würden diese Definition zwar ebenso unterschreiben, hatten aber mit der an sich unsinnigen Unterscheidung von U- und E-Musik nie eigentliche Probleme. ‘Light Music’ ist die englische Bezeichnung für jenes Genre, dessen Schwerpunkt auf Melodie liegt, sich unterschiedlichen Stimmungen widmet, Orte und Objekte musikalisch be- und umschreibt. Die BBC etablierte 1945 gar ein eigenes ‘Light Programme’ mit Radiosendungen wie ‘Friday Night is Music Night’ (eine noch heute laufende Sendung) oder ‘Music While You Work’ (ein Radioprogramm, das bereits ab 1940 gesendet wurde und während des Zweiten Weltkriegs durch Non-Stop-Medleys die Arbeit in den Fabriken in Schwung halten sollte). Bis in die frühen 1960er Jahre erlebte die leichte Musik goldene Zeiten.
Immer wieder haben sich Plattenfirmen dieses Genres angenommen und mal hier, mal da Kompositionen einspielen lassen. Erst mit David Ades’ und Alan Buntings akribischer Archivarbeit scheint seit einigen Jahren die Firma ‘Guild’ Kontinuität in die Aufarbeitung des schier unerschöpflichen Materials bringen zu wollen. Es sind durchweg Originalaufnahmen der 1920er bis 1960er Jahre, die David Ades unermüdlich aus britischen, amerikanischen und mitunter deutschen Archiven holt, thematisch eint, von Alan Bunting in bestmöglicher Qualität restaurieren lässt und in wunderbaren Kompilationen auf den modernen Silberling bringt. Die Reihe ‘The Golden Age of Light Music’ ist enorm angewachsen – inzwischen zählt sie an die 60 CD-Veröffentlichungen. Und ein Ende ist nicht in Sicht. Gut so.
‘Going Places’ widmet sich einmal mehr dem Globus. Die Kompilation ist gleichsam ein musikalisches Reisetagebuch, dessen Anfang Max Saunders ‘Fantasy On National Airs’ macht, eine vierminütige, stimmungsvolle Suite, die England, Wales, Schottland und Nordirland umfasst. Eric Robinson dirigiert das BBC Television Orchestra in einer Aufnahme von 1951. Und bereits dieser launige Auftakt definiert die Qualitäten, die im Grunde all diesen hier und auf den anderen Golden Age-Veröffentlichungen zu hörenden Stücken eigen ist: gut gemachte Musik in Komposition und Interpretation mit einer Selbstverständlichkeit, die ihre Wurzeln im meisterlichen Können hat. Das ist schlicht und ergreifend ein Axiom. Die Reiseführer dieser Scheibe sind die Orchester von Sidney Torch, Kermit Leslie, Ray Martin, Richard Hayman, Peter Yorke, Monty Kelly, Norrie Paramor, Morton Gould, Laurie Johnson, David Rose, Red Nichols, Fred Hartley, Robert Farnon und anderen und die Reise geht nach Mexico, Paris, New York, Monte Carlo, Wien, Argentinien, ans Mittelmeer, nach Persien (mit Robert Stolz’ ‘Persian Nocturne’), zurück nach London und endet in Aarhus. Eine Reise um die Welt in 78 aufs Beste unterhaltenden Minuten.
Erik Daumann

MusicWeb International Wednesday February 18th 2009

Max Saunders’s Fantasy On National Airs makes for a delightful start to this travelogue edition of the Golden Age of Light Music. It’s a quick picture-postcard visit to each of the four nations which make up the British Isles using four great tunes. It’s the kind of thing beloved of ITMA which often featured arrangements of folk-songs as musical interludes.
Jackie Brown’s Going Places is a delightfully racy Sunday afternoon country drive of the kind my dad would take my mum and me on during the summer. I remember them so well and this simply brought back the memories. The Leslies’ Enchanted Isle is more South Pacific than Solent. Mexican Interlude is a quirky little number, the kind of thing which we used to hear accompanying a short film at the Saturday morning cinema. Across the border and into North America for the Park Avenue Waltz – which is more European than American, but who cares when it’s as well done as this.
Back to Europe for Cabaret Time In Paris, a quick jaunt through some well known tunes which is followed by a sultry arrangement of Alfred Newman’s Moon Of Manakoora from the film The Hurricane. This really is quite a beautiful arrangement with rich strings and subtle wind and brass interjections. This is the very essence of light music.
El Rancho Grande is real cowboy stuff, and a real hoot to boot, but Victor Herbert’s Streets Of New York is an odd piece for it seems to be more Scottish than Big Apple.
Call Of The Casbah is mock Turkish delight – it could be a discarded moment from Kismet. One wonders how it could have become the theme from a TV serial called Destination Downing Street! It’s as English as sushi! Monte Carlo is part tango, part rumba, while the Mediterranean Serenade is a rather gaudy concoction which sits badly by the side of the somewhat impudent Viennese Lantern Waltz.
Southwest Territory is part cod Red Indian and part wide open space Americana. One of the real winners on this disk is Ronald Hanmer’s Scherzo: Avignon – taken from a disc in the composer’s own collection – which marries a couple of ideas which could have come out of the Polovtsian Dances with the song Sur Le Pont d’Avignon. It’s a wonderful little piece. Adios Mexico is a sultry tango, Taj Mahal is more restaurant than imposing building but Oliphant Chuckerbutty’s Fiesta Argentina has a real feeling for the event it is describing, even if it is obviously by someone who never travelled to the country involved. This is the second winner on this disk and it’s followed by the third, Billy Mayerl’s Mediterranean Cruise which is a sort of potted version of the kind of thing Ibert described in his magnificent Escales. This is a real find.
Cryin’ For The Carolines sounds little like Buddy, Can You Spare a Dime? and has the same feeling of emptiness to it, very odd indeed. The Poor People of Paris ups the tempo before Peter Yorke tramps through some well known Irish melodies –  in some odd orchestrations which makes the piece all the more enjoyable – in Irish Fantasy.
Another imitation eastern piece – Persian Nocturne – takes us into the home stretch. It’s very languid and delicately rhythmic. London By Night is all muted trombones and celesta, syrupy strings and woodwind arabesques. Lovely stuff. To end we have the Aarhus Tattoo. It’s a sort of quick-step march and, in keeping with much of this music, it’s lively and fun.
This is yet another fascinating collection of unknown and unusual pieces brought together in fine transfers and beautifully produced. As usual there’s something for everyone but for lovers of light music this is essential listening for we can never have too much melody and delicious orchestration to tantalize us. Bravo Guild!
Bob Briggs