GLCD 5143 – The Golden Age of Light Music: Animal Antics
Various
To the CD in our Shop
Klassik.com Mai 2008
Auf Noahs Arche war viel Platz
Hier zecht der Ochsenfrosch: David Ades hat für die Golden Age of Light Music-Reihe alles erdenkliche Getier von Noahs Arche geholt.
Wurde Noah auch von Mücken geplagt? Wahrscheinlich nicht, sonst hätte er sich das mit dem Bau der Arche wohl doch noch anders überlegt. Und dann gäbe es keine Tiere auf Erden. Aber auch nicht diese herrlichen musikalischen Charakterstudien und Parodien dieser rührigen Veröffentlichung der ‚Golden Age of Light Music’-Reihe bei ‚Guild’ von und über alles, was da kreucht und fleucht und was da seine Spuren auf dem Notenpapier hinterlassen hat. In Aufnahmen der frühen 30er bis späten 50er Jahre des vorigen Jahrhunderts präsentieren David Ades und Restaurator Alan Bunting wieder einmal klangvolle Schätze aus den Archiven.
Kleine rosafarbene Pferde, Walzer tanzende Katzen, Tango tanzende Tiger, Flöhe besitzende Hunde, paradierende Moskitos und Pelikane, blinde Mäuse, Glühwürmchen, Flamingos, Lämmer im Klee, ein Ochsenfrosch auf Zechtour, marschierende Pinguine und nicht gänzlich tierische Faune und Satyrn tummeln sich auf 78 Minuten CD-Länge. Ihre Dompteure sind Leroy Anderson, Victor Young, Sidney Torch, Percy Faith, Ron Goodwin, Mischa Michaeloff, Cyril Stapleton, George Liberace, Jay Wilbur, Kermit Leslie, Louis Voss, Dolf van der Linden und Robert Farnon. Kenner der Reihe wissen um die hohe musikalische Qualität der Einspielungen dieser Orchesterchefs. Die detailfreudigen orchestralen Arrangements werden mit sattem Streichersatz untermauert, filigrane Holzbläsersoli kosten die sanglichen Phrasen rund und profund aus und auch die Rhythmusgruppen sind nicht träge. Das einzige, was eine solche Veröffentlichung fordert, ist ein offenes Ohr und die Bereitschaft, sich unterhalten zu lassen. Wenn hier das Wort der gepflegten Unterhaltung fällt, so mehr als im platten Sinn, denn wahrlich, es beinhaltet in der Tat die Umschreibung von Musikantentum in seiner reinsten Form. Ein Tier, dem selbst kein eigenes Musikstück gewidmet ist, kriecht in diesen wunderbaren klanglichen Schatzkästlein aus jeder Ritze: der Ohrwurm! Während ‚Guild’ in seiner Reihe historischer Aufnahmen klassischer Musik hin und wieder durch kaum zu restaurierende Tondokumente enttäuscht – wie zuletzt teilweise in der Reihe mit Radioaufnahmen Toscaninis –, können Alan Buntings meisterhafte Restaurationen der Aufnahmen leichter Musik völlig überzeugen. Transparentes Klangbild und eine bestens ausbalancierte Tiefen- und Höhenabmischung machen diese Aufnahmen zu einem Vergnügen.
Erik Daumann
Vintage Recordings of Animal Melodies is a Delight
Brattleboro Reformer Thursday, May 29
ANIMAL ANTICS
In the past, the producers at Guild have garnered tracks from 78 rpm and LP originals from the late 1940s into the middle 1950s, featuring mostly English bands and orchestras. Each album is devoted to a single composer (Cole Porter, Richard Rodgers, Haydn Wood), genre (film music, children’s tunes), themes (far away places, music to work by), periods (the 30s, the 50s), and so on.
“Animal Antics” seems to be the most integrated, containing as it does songs about (right!) animals. Among the 28 selections are “The Waltzing Cat,” “The Donkey Serenade,” “Mosquitos’ Parade,” “Meadow Lark,” “Skylark,” and “Tiger Tango.” Each is a delight and the entire disc is one of Guild’s best. I would like to see an adult play some of these for a child and ask which animal seems to be represented by the music. (Multiple choice will help.)
The dates of these recordings span the years 1931 to 1957–and they all sound as fresh today as they did back then. Grab this one, especially if there are tiny tots to hear it.
Frank Behrens
MUSIC WEB TUESDAY MARCH 25 2008
One of the real highlights of this disk is Sydney Torch’s marvellous arrangement of Friml’s lovely Donkey Serenade. We are bombarded these days with orchestral arrangements of current pop tunes under the title of Symphonic Whoever, the latest sensation in pop groups, and the arrangements only serve to show what a paucity of invention there is in much contemporary pop. Here is a classic arrangement of a great tune which, when shorn of its lyrics, still stands up to repeated hearings. What a superb musician Sydney Torch was!
Oliphant Chuckerbutty’s (believe it or not, this is only part of his real name – in full Soorjo Alexander William Oliphant Chuckerbutty) Fauns And Satyrs has really caught my attention – what will surprise many is that it is a scherzo which reminds one of Sibelius and Bantock in its orchestration! But what a piece!
Dance of the Three Blind Mice is a joyful fantasy on the well known nursery rhyme, with a marvellous part for xylophone. It’s good to hear Paul Lincke’s Glow Worm in a serious arrangement because the fabulous deconstruction undertaken on it by Spike Jones and his City Slickers sticks in the mind. But no matter how often I hear this version I do miss the car horns, pistol shots and ludicrous vocals.
It would be too easy to simply go through the whole programme telling you how enjoyable each work is but it’s not really necessary. Pick any piece and you will find something to enjoy – Jack Strachey’s Lambs in Clover is especially delightful. There I go again, wanting to describe the music to you.
There’s nothing profound here, but who needs profundity when there’s such a wealth of great tunes, fantastic orchestrations, and very high spirits – try the Tiger Tango for all of these things. What is amazing is that every composer succeeds in making his presence and personality felt in a matter of a couple of minutes.
The sound is very good indeed, considering the various sources for the original material. The recordings appear to have needed little cleaning up, and we are presented with clear and clean sound for every track. The notes are pretty good too. This is another winner in a most enjoyable series.
Bob Briggs