Reviews

GLCD 5135 – The Golden Age of Light Music: Four Decades of Light Music – Volume II 1940s & 50s

Various

To the CD in our Shop


MEMORY LANE WINTER 2007

Guild Light Music Volume 1 (GLCn 5134) and Volume 2 (GLCn 5135) The latest Guild Light Music CDs allow us to follow the development of light orchestral music through four decades – Volume I covering the 1920s and 1930s, and Volume 2 the 1940s and 1950s. Volume I contains a more eclectic selection of music than usual and the orchestras similarly range from the mighty Berlin Philharmonic to that directed by the verbally challenging Bamabas Von Geczy! The final track, a selection of Lionel Monckton’s melodies, is however entrusted to the BBC Theatre Orchestra under the ultra reliable baton of Stanford Robinson. The music contained in Volume 2 has also been carefully selected to give a feel for the times but the names of most of the orchestras featured are more familiar. Even Lew Stone with his concert orchestra gets a billing in the 1940s section whilst Geraldo, Stanley Black, Robert Famon and Laurie Johnson bolster an impressive list of well-known orchestras in the 1950s. The production ofthese CDs is, as always, first class.
GB

Klassiccom Monday August 20 2007

Nostalgie pur
Interpretation
Klangqualität
Repertoirewert
Booklet
Wann sieht David Ades jemals das Tageslicht? Unermüdlich kramt er in den Katakomben der Musikarchive, wo offenbar ein schier unerschöpflicher Vorrat an raren Aufnahmen aus Vaters, Großvaters und Urgroßvaters Zeiten lagert. Die CD-Reihe ‚The Golden Age of Light Music’ wächst und wächst und wenn das so weiter geht, wird bald die einhundertste CD erschienen sein. Denn noch immer gibt es viel zu entdecken unter den audiophilen Kostbarkeiten aus alten Zeiten, die Ades, der ungekrönte König der Musikarchive, im Verbund mit Audio-Restaurator Alan Bunting auf den heutigen Silberling pressen lässt.

Vier Dezennien leichter Musik ist der neueste Wurf des Gespanns Ades-Bunting und präsentiert Aufnahmen der 20er bis 50er Jahre. Triumphe der Technik bedeuteten in jenen Jahren einen Aufschwung der Schallplattenproduktion. War es in den 20er Jahren noch der Wandel vom Schalltrichter zum Mikrophon, das nun endlich auch einen verbesserten Orchesterklang bot, so machte in den 50er Jahren der karge Monosound dem stereophonen Hören Platz und mit ‚high fidelity’ bot sich dem Hörer ein ganz neues Klangerlebnis dar.

Aus den zahlreichen Schmuckstücken der 20er und 30er Jahre hat Ades ganz besondere Schmankerl ausgesucht. Da wäre zum Beispiel das aparte ‚In a Clock Store’ von Charles Orth mit dem New Light Symphony Orchestra in einer HMV-Aufnahme aus dem Jahr 1926. Oder die zwischen ernster und leichter Musik grenzgehenden Piècen von Eric Coates. Oder die schmissige ‚Laughing Marionette’ von Walter Collins aus dem Jahr 1928. Rar ist auch die 1938er Telefunken-Aufnahme eines ‚Blues’ aus der ‚Dance Suite’ von Eduard Künneke, die der Komponist selbst dirigiert. Und er dirigiert nicht irgendein Orchester, sondern die Berliner Philharmoniker. Die 20er und 30er Jahre waren nicht weniger schnelllebig als unsere heutige Zeit. Und doch scheint das Gespür für qualitätsvolle und gewichtig interpretierte Einspielungen nicht von der Uhr bestimmt worden zu sein.

Die zweite CD mit Aufnahmen der 40er und 50er Jahre bietet die dem Freund der ‚Golden Age of Light Music’-Reihe bekannten Namen: Meredith Willson, Philip Green, Charles Williams, Percy Faith, Roger, Roger, Robert Farnon, Leroy Anderson u.a. Insbesondere die Aufnahmen der 50er Jahre riechen förmlich alle ein wenig nach Coca Cola, und nach Kaugummi-Atem, einem Aufatmen nach Jahren des Kriegs. Humor ist eine ernste Sache und ebenso verhält es sich mit dieser Musik. Hinter der beschwingten Leichtigkeit dieser Arrangements steckt unglaublich subtiles Talent.

Restaurator Bunting hat Meisterliches geleistet und selbst den teils über 80 Jahre alten Aufnahmen eine elegante frische Knackfreiheit gegeben. Aufpoliert und klanglich rein glänzend erklingen auch die Aufnahmen der 30er und 40er Jahre. Den Sound der 50er hat Bunting ebenso kongenial zu bewahren gewusst. Die ‚Golden Age of Light Music’-Reihe ist außerordentlich preiswürdig.
Erik Daumann


MusicWeb Tuesday August 07 2007

This welcome addition to the Guild series has been issued alongside a companion disc of the 20s and 30s.

A characteristic of these 1940s numbers generally lies in the quality of their melodic structure while those of the 1950s are characterised by novelty of orchestration, with use of saxophone and vibraphone as well as a shift towards a more jazzy style. Screaming strings are a novelty that was favoured during the ’fifties.  Of the 1940s section, unusual wind combinations found in Michaelis’s Turkish Patrol in Lew Stone’s arrangement provide appeal. Born before the turn of the century, Stone had a long career and was one of the country’s popular dance-band leaders. He also played music for film soundtracks around 1933. For his various bands he managed to attract some of the best musicians available.

Shadwell’s stirring Down with the Curtain is a rousing piece, punctuated with miniature fanfares. The appearance of the RAF Central Orchestra on this disc is welcome. The orchestra featured on a short-lived RAF label yet made use of the cream of British musicians called up for national service. Recorded by this orchestra, the energetic Over to You and velvety Song of Loyalty reveal totally different styles from the pen of the versatile Eric Coates. Over to You was used as the signature tune for a TV series, ‘Saturday Night Out’ in the ’fifties.

I was pleased to hear music by the Queen’s Hall Light Orchestra with its descriptive piece, The Old Clockmaker. The orchestra was owned by Chappells and retained its title after the Queen’s Hall was bombed in May, 1941. The music publisher had set up a division for recording mood music for use by professionals in 1941, with Charles Williams directing operations. This piece of mood music, written by him, could not have benefited from the superb acoustic of the Queen’s Hall and was likely to have been recorded at EMI’s Abbey Road Studios. It was used by the BBC in their ’forties children’s radio series ‘Jennings at School’.

Fascination played by Albert Sandler’s Palm Court orchestra brings memories of BBC popular broadcasts of ‘Grand Hotel’, transmitted between 1943 and 1948. The orchestra’s composition gives a characteristic feel that reminds us of the Palm Court style that survived until the end of the ’forties. The theme from Hitchcock’s film, Spellbound is particularly well known and here is played by Wally Stott, who also wrote the ‘signature’ for ‘Hancock’s Half Hour’, and provided a band for productions like ‘The Goon Show’.

Of the 1950s section, an interesting find is Irving Berlin’s The Piccolino: this is nicely handled by Stanley Black and is well played by his Kingsway Orchestra. Laurie Johnson, famous for his ‘Avengers’ theme tune, provides a modern identity to Rimsky-Korsakov’s Song of India, but I find the decoration he uses somewhat intrusive and repetitious. The opening raindrop imagery used by Ray Martin sets the scene for A Garden in the Rain in a slow foxtrot setting.

What’s the Rush is a bustling, catchy number with a strong rhythm. This is provided by cellos playing a slow rising scale that is set against a vivacious string passage. The piece is evocative and provides a vivid atmosphere. Likewise, Brühne’s Sport and Music is bright, flows well and is full of the fun of a Busby Berkeley musical.

It’s interesting to hear that Guild have had much positive feedback that has resulted in listeners offering long-forgotten records found in their attics, some of great rarity and strong historic appeal. The Guild series characterised by their excellent restoration and transfers now numbers 35: the trend is likely to grow.
Raymond J Walker