Reviews

ZZCD 9825 – I’ll Sing a Song for You

Theresia Bothe – vocals & Peter Croton – guitars, Patrick Sommer – Upright & Electrics Bass, Sam Baur – Drums

To the CD in our Shop


Metro Spirit Augusta’s Independent Voice
Issue  #20.04 08/20/2008 – 08/26/2008

This band creates a unique blend of folk pop and jazz.

“I’ll Sing a Song For You” is a unique blend of folk, pop and jazz

Irish-Canadian vocalist Theresia Bothe grew up in Mexico and guitarist /vocalist Peter Croton is a U.S. native. Bothe and Croton’s music is formed from the stylings of Billy Holiday and Kenny Burrell.
They’ve developed a style that incorporates singing with jazz guitar. You can clearly hear the lyrics on each of these songs, and the music leans more to the folkie side of jazz. The voice of Theresia Bothe is a bit like Judie Collins and Joan Baez, so that definitely fits with the theme of folk jazz.
There also seems to be a dose of poetry-laced lyrics infused in some of these songs. “On the death of Langston Hughes” has a slow melodic sound that is more folk than jazz, but incorporates both styles.
“Song for Billie Holiday” has impressive guitar accompaniment with strong lyrics. The chordings chosen by Croton fit this song to a tee. A subtle echo effect lends merit to this track. The guitar tone is good and a slight tremolo sound is present.
“I’ll Sing a Song for You” has an intro with jazz chords. It moves into a faster ballad sung by Bothe and has cool jazz drumming and upright bass on the track.
The CD “I’ll Sing a Song for You” has impressive vocals and jazz guitar playing, which will make it appeal to fans of folk-laden jazz.
RICH MCCRACKEN II


Neue Fricktal Zeitung Tuesday May 27 2008

Der Musik von Theresia Bothe und Peter Croton sind keine Grenzen gesetzt.

Mit ihren beiden neuen Alben schlagen sie eine Brücke zwischen Klassik und modernem Jazz. Die Sopranistin und der Lautenspieler sind ein ungewöhnliches Duo.

RHEINFELDEN. Gleich zwei neue Alben stellten Theresia Bothe und Peter Croton im Schützenkeller vor. Die erste gemeinsame CD heisst «Love Songs from Five Centuries» und umfasst Liebeslieder von Barock bis zu moderner Volksmusik. Mit der zweiten CD ist für Peter Croton ein Lebenstraum in Erfüllung gegangen. Die Eigenkompositionen mit vorwiegend jazzigem Einschlag widerspiegeln Phasen seines Lebens und persönliche Begegnungen. «I’ll Sing a Song for You» heisst das Werk. Und genau das taten die beiden. Sie sangen jedoch nicht nur ein Lied, sondern ein ganzes Repertoire, in dem sich die Emotionen von leidenschaftlich über witzig bis hin zu traurig abwechselten. Das Publikum war hingerissen.

Bezaubernde Stimme

Die Liebe hat viele Seiten. Mal steht sie erst am Anfang, dann mittendrin.Oder vielleicht ist sie schon vorbei. Manchmal kann sie auch verwirren oder sogar schmerzhaft sein. All dies drückte Theresia Bothe in ihren Liedern von Monteverdi über Mauro Giuliani bis Alberto Dominguez aus. Sie hat eine Stimme, die verzaubert und eine Ausstrahlung, die das Publikum mitreisst. Peter Croton begleitet sie. Zuerst an seiner Erzlaute, die einen an Minnesang aus dem Mittelalter erinnern liess.Dann an seiner klassischen Gitarre und schliesslich an der elektrischen.Ein Übergang von alter zu moderner Musik.

Die Kosmopolitin und der talentierte Lautespieler

Theresia Bothe ist als Kind deutschirischer Eltern in Mexico aufgewachsen. Dieser Hintergrund prägt ihre Musik deutlich. Gekonnt verbindet sie irländische Nostalgie und südamerikanische Leidenschaft. Googelt man ihn im Internet stellt man fest, Peter Croton gilt als einer der besten Lautenspieler der Welt. Davon zeugen seine zahlreichen Auszeichnungen an internationalen Wettbewerben. Theresia Bothe und Peter Croton treten seit fünf Jahren gemeinsam auf.Was empfinden die beiden, wenn sie zusammen auf der Bühne stehen? «Vertrauen» fasst Theresia Bothe kurz und prägnant zusammen. Auf der Bühne könne nichts passieren, und wenn, dann improvisiere man einfach. Die eindeutige Harmonie auf der Bühne, spürte auch das Publikum. Dieses bedankte sich mit kräftigem Applaus und Verlangen nach Zugabe für das berauschende, ungewöhnliche Konzert. «Dieser schwierige Spagat zwischen klassischer Musik und Jazz und gelingt nur wenigen» anerkannte Edgar Kambro – ein begeisterter, fachkundiger Konzertbesucher – am Ende der Veranstaltung
Layla Hasler


All Music Guide May 2008

Irish-Canadian vocalist Theresia Bothe grew up in Mexico. Guitarist/vocalist Peter Croton is a U.S. native who was trained in Boston, at the Oberlin Conservatory, and has won awards all over North America during his travels. Both live in Switzerland, and while all of these facts may account for the folk/pop/jazz mix you hear on this recording, it does not tell the complete story. While heavier on the folk/pop component, there’s a sweetness and light to the original material heard throughout. Bothe is distinctively Irish in her vocal style, rolling r’s and brandishing the clipped, bold and bright bonnie tones associated with Celtic singing. Croton is similar to Gordon Lightfoot vocally, while on the guitar his approach is fairly basic within the folk tradition, though at times it’s clear he’s heard his share of the mellower side of Kenny Burrell. The most surprising ideas, though much less traditionally mainstream jazz than one might think, are the tributes to Langston Hughes and Billie Holiday. The duo play a waltz homage to the legendary poet “On The Death Of Langston Hughes,” while the sad “Song For Billie Holiday” is also in 3/4 time. A New Orleans shuffle in a quartet setting shows the best improvisation and swing during “Life Is Fine” as sung by Croton, Bothe’s feature on the lullaby “Song To A Sleeping Child” is the most tender tune of the date, and during the rock oriented song of departure “You’re Running Away Again,” both sing in harmony for the only instance on the CD. The remainder of the program leans to folk, especially Croton’s impressive acoustic guitar finger style triplet forms on “Land Of Dreams” with a more ethereal Bothe, while “Just Another Shoulder To Lean On” markedly molds the swing and pop shells into a unified whole. An unusual project, not unique or unprecedented by any means, it is a pleasant effort appealing to a specific audience who might concurrently enjoy Peter, Paul & Mary, and perhaps John Martyn or Joe Pass.
Michael G. Nastos

MIDWEST RECORD  – Volume 31/Number 128 – March 7, 2008

THERESIA BOTHE & PETER CROTON/I’ll Sing a Song for You:  Two talented pros travel the singer/songwriter route, with a little genre splicing for flavor, and deliver a nice set of originals that goes down well and never comes across as over reaching.  Tackling life’s big questions in song, this is the kind of under the radar, neo-folk that gives you the easy kind of music you can kick back with but isn’t fluff.
CHRIS SPECTOR

“Quality music has no borders, the two artists impressively proved this during the evening… An unbelievable charisma radiated from both musicians, which was transmitted to the audience…The thunderous applause at the end was not only for their musical brilliance but also for their charming stage presence.”

(Zürich, Switzerland)


Independent A&R Company

“Beautifully performed and recorded material… The level of musicianship is especially impressive… Gorgeous voice, lovely vocal performance… Seductive musical imagery …Truly special guitar work…Beautiful writing, great songs overall…Lovely guitar work, amazing voice!”