Reviews

ZZCD 9815 – Evocation

Kasper Søeborg – Guitar

To the CD in our Shop


from the Belgian magazine J@zz @round •••

On constate à nouveau à quel point la musique hispanique a la cote au Danemark (voir aussi Tango Orkestret et Dos Mundos), puisque cet album est sous-titré “11 solo compositions for the Spanish guitar”. Kasper Soeborg, né à Copenhague en 1956, a débuté par une formation classique, avant de tâter à tous les styles possibles pour la guitare. En 1999, il semple avoir fait le choix de la musique acoustique, et ce qu’on écoute sur “Evocation” pourrait aussi bien être présenté dans les festivals de musique classique, de folk ou de jazz, tant la synthèse des divers courrants a atteint un point culminant. Ce qu’on reproche souvent aux guitaristes, d’être justement trop “guitaristiques”, ne vaut pas ici le Danois fait de la musique et ne joue pas de la “gratte”. Ceci est peut-être le plus beau défi à relever quand on a choisi la voie de la guitare solo.

Aptitudes techniques souveraines et sens de la belle mélodie chez Kasper, compositions strictement originales qui fleurent l’Espagne et le flamenco sans en avoir le côté traditionnellement percussif, l’album se tient d’un bout à l’autre et peuts’écouter les yeux fermés, bien calé dans un fauteuil. Chaque nouvelle plage apporte quelquechose d’autre par rapport à la précédente
Bernard Legros


Dansk Musik Tidsskrift, Dec., 1999 – review by Erik H.A Jakobsen

Anmeldelse fra DMT (Dansk Musik Tidsskrift) nr.4 1999/00: Flere danske komponister har i de seneste år interesseret sig for solomusik for guitar.Alligevel vil jeg nok mene at Kasper Søeborgs EVOCATION må vække en særlig opmærksomhed.For hans musik er på flere måder lige til at gå til,og det er ikke ment nedsættende,tværtimod.
For det første er det behagelig musik at lytte til,uden at det af den grund er konturløst simpelt,ufarligt eller uinterressant.For det andet er de 11 numre udgivet i en smuk nodebog med almindelig notation samt tabulatur,så hvis man i øvrigt har de spillemæssige forudsætninger,er det bare at gå igang.Men man skal nok også-så vidt jeg kan vurdere-være en relativt dygtig guitarist for at mestre Søeborgs musik.Der ermange virtuose og teknisk krævende detaljer,der viser inspiration fra først og fremmest den klassiske spanske guitartradition.(både Sor,Villa-Lobos og Llobet,bl.a. 16-deles-udsmykningerne og brugen af flageoletter)men også fra latinamerikansk musik,fra rock og fra minimalisme.
Der er med andre ord klare tendenser til cross-over i selve musikken,og,især i kraft af titler,de små ledsagende digte og ikke mindst illustrationen på node og CD,til new age. Nogle af titlerne forbinder sig umiddelbart med tonesproget,fx den første,”SpanishDanishDance”,hvor de spanske elementer er umiskendelige. Et stykke som “From Narssaq to Sisimiut” er mere naturlyrisk og formodentlig skrevet under et besøg i Grønland hvor Kasper Søeborg også har turneret. Mere indirekte relationer er der imellem den klingende realitet og de metafysiske og newage-agtige titler:”Did I live before?”,”The Secret Goddes” og “Spring Meditation”.Sidstnævnte får uvilkårligt undertegnede til at tænke på Gary Sniders små poetiske værker.Her er formen blot større. I en helt anden retning peger stykket “It comes in Waves” med undertitlen “The alternative Villa-Lobos  Etude”.Søeborg har her ønsket at skrive et stykke der bygger på den samme strømmen af toner som Villa-Lobos berømte etude nr.1. På den CD der kan købes med bogen,kan man høre alle 11 kompositioner spilet af Søeborg selv.I tilfælde af at læseren ikke skulle kende Kasper Søeborg,kan det oplyses at han er født i 1956,og at han siden 1970 har spillet guitar.Undervisning har ham fået af Jørgen Bjørslev (p.t. tilknyttet Esbjerg Musikkonservatorium),og Finn Olafsson,der også har produceret CD’en. Men i det store og hel er  Søeborg selvlært som musiker og komponist,hvilket ikke synes at have været nogen hindring for at yderst kompetent spil og gedigne kompositioner.Evocation er i øvrigt Søeborgs andet solo-album.Det første “Levitation”,foreligger også i en nodeudgave fra samme forlag(Warner Chappell music DK)-94.I perioden 1983 til 1990 afprøvede Søeborg verdensmusik-eksperimenter i trioen TIRANDO ,samt i fusionsbandet MOSAIK.Desuden har han været med i bandet COPYRIDERS,men har siden begyndelsen af 90’erne koncentreret sig om sin solo-karriere og har siden turneret en del i Europa. Kasper Søeborg er et spændende bekendtskab,der med denne udgivelse præsenterer det andet sæt af solostykker.Man kan da kun håbe at danske
guitarister vil bruge dem.

TRANSLATION OF ABOVE REVIEW
(Quoted from the Danish serious music magazine Dansk Musik Tidsskrift,
Dec., 1999 – review by Erik H.A Jakobsen.)

KASPER SOEBORG: “Evocation”

Recently, several Danish composers have taken an interest in solo music for the guitar. Anyhow, I should think that Kasper Soeborg’s”Evocation”ought to attract special attention. That is because his music – in more than one way – is easily approached
which is not meant in a negative sense, rather on the contrary.
First of all it is pleasant music to listen to which does not mean that it is either contourless, simple, harmless or uninteresting.
Secondly, the 11 compositions have been published in a beautiful music book with standard notation and tablature so if one only has the necessary technical qualifications it is just a matter of getting started. However, one ought probably – as far as I can judge – to be a relatively skilful guitarist to master Soeborg’s music. There are many virtuoso and technically demanding details that show an inspiration from first of all the classical Spanish guitar tradition (both Sor, Villa-Lobos and Llobet – f.i. the 16ths embellishments and the use of harmonics) but also from Latin American music, Rock and Minimalism. There are, in other words, obvious tendencies to Cross-over in the music itself – and to New Age – by virtue of the titles, the little
accompanying poems and the music book and CD cover illustration
especially. – – –
On the CD one can hear all the 11 compositions played by Soeborg himself. Although mostly self-taught as a composer and musician this seems not to have been any obstacle to highly competent playing and genuine  compositions.