Reviews

GMCD 7335 – My Beloved by Anthony Bolton

Oxford Voices, Mark Shepherd – director, Sioned Williams – harp,
Richard Edgar-Wilson – tenor, Fali Pavri – piano

To the CD in our Shop / Video


Klassik Com 16.12 2009 – Bolton, Anthony: Lieder

**** Interpretation
**** Sound quality
***   Reportory
***   Booklet
“My Beloved spake, and said unto me” – diese Zeilen aus dem Hohelied Salomo sind in der englischen Kirchenmusik sehr beliebt. Am bekanntesten ist wohl die nachromantisch-opulente Vertonung Patrick Hadleys (1899–1973), die auch in einer Orchesterfassung existiert. Hier liegt uns gänzlich Anderes vor – eine (harmonisch Hadley durchaus nicht fern stehende) chromatisch unterfütterte A-Cappella-Version. Ich fühle mich sogleich an George Dyson, vielleicht auch an Geoffrey Bush erinnert, bekannte englische Chorkomponisten der zweiten Hälfte des 20. Jahrhunderts.

Wir haben es mit einem Komponisten zu tun, der durchaus ernst zu nehmen ist, einem Komponisten, der sich seiner musikalischen „Heritage“ durchaus bewusst zu sein scheint. Was Wunder, komponierte er die vorliegenden Werke für Winchester College, wo George Dyson Musikdirektor gewesen war.

Warum dann „Music for Money“? Anthony Bolton ist ein renommierter Investmentbanker, einer der renommiertesten ganz Großbritanniens. Die hier vorgelegten Kompositionen sind natürlich keine Auftragswerke, vielmehr hat Bolton die Produktion der vorliegenden CD selbst überwacht. Wenn ein Finanzier derart an Musik interessiert ist – vielleicht hat er dann ja auch Geld für die Musik anderer? Wäre es nicht schön, neben Sir Peter Moores einen weiteren Großmäzen von Musik in Großbritannien zu haben?

Bolton bezeichnet als einen der wichtigsten musikalischen Einflüsse Benjamin Britten, und der Duktus seiner ‘Garland of Carols’ für Knaben- oder Frauenchor und Harfe ist auch ganz in Parallele zu Brittens ‘Ceremony of Carols’ zu hören – sowohl in harmonischer als auch satztechnischer Hinsicht, u. a. auch mit Blick auf den Einsatz von Soli und Harfenzwischenspielen. Nun könnte man befürchten, hier schlicht einen Britten-Epigonen zu haben, doch Bolton scheint eine sorgfältige musikalische Unterweisung erhalten zu haben (im Booklet ist hierüber nichts zu finden), so dass hier durchaus von einer eigenständigen Leistung zu sprechen ist, wenn auch dem Geiste Brittens verpflichtet. Bolton erweist sich auch hier bezüglich der Textwahl traditionsbewusst – zumindest einige der zu Grunde liegenden Texte entstammen dem englische ‚Carol’-Kanon. Zwei Sätze aber entstand auf Texte nichtenglischer Herkunft – sie stammen aus Portugal und Spanien (ganz eigen ‘A Kiss for the Baby’). Zu einem Satz, dem musikalisch vielleicht sogar interessantesten weil eigenständigsten der ganzen Komposition, verfasste Bolton den Text selbst.

In Folge der Zusammenarbeit an der ‘Garland of Carols’ befreundete sich Bolton mit der berühmten Harfenistin Sioned Williams, für die er für die vorliegende CD eine gut achtminütiges Impromptu schuf – in der besten Tradition etwa Edmund Rubbras. Es ist interessant diese Traditionslinien zu verfolgen, die Bolton zutiefst in der britischen Musikgeschichte verorten. Entsprechend ist die Wahl der Interpreten nur angemessen. Die Oxford Voices unter ihrem Leiter Mark Shepherd und die Harfenistin Sioned Williams bieten kongeniale Interpretationen der genannten Werke. Williams ist nicht ohne Grund eine der berühmtesten Exponenten ihres Instruments weltweit und auch die Oxford Voices verkörpern die von Bolton intendierte Tradition – die Einspielungen klingen wie aus einem Guss, lebendig, lyrisch, stimmungsvoll, authentisch – wie Referenzeinspielungen halt.

Ergänzt werden diese Aufnahmen durch Boltons Liederzyklus ‘Black Sea’ auf Texte des Kanadiers Mark Strand, die er in einem Kiosk an einem italienischen Urlaubsdomizil entdeckt hatte. Fünf Miniaturen, mit lyrischer ebenso wie dramatischer Projektion, in einer expressiven Wiedergabe durch Richard Edgar-Wilson und Fali Pavri. Edgar-Wilson hat bereits den Zenith seines Könnens überschritten (ein gefährliches Vibrato beeinträchtigt bereits die Direktheit des Ausdrucks), doch verstärkt sich hierdurch vielleicht gar noch die Ausdruckskraft der Gesänge. Der mir bislang unbekannte aus Indien stammende Fali Pavri erweist sich als Klavierpartner höchsten Kalibers, von dem man hoffentlich noch viel hören wird, und nicht nur in seiner Eigenschaft als Dozent an der Royal Scottish Academy of Music and Drama.

Wenn man Anthony Boltons Musik etwas vorwerfen kann, dann höchstens, dass er (noch?) nicht die Tugend der Knappheit beherrscht – gelegentlich verliert er sich in seinen Kompositionen – die ‘Garland of Carols’ dauert fast 48 Minuten, doppelt so lang wie Brittens Werk. Nicht dass seine Musik „on the long run“ an Qualität verlieren würde – nur kennt man die ‘Ceremony of Carols’ so gut, dass fast automatisch ein ähnlicher Umfang angenommen wird. Bolton vorzuwerfen, dass er sich von der Tonalität nicht abgewendet hat, wäre unbillig – versteht er sich doch einer Traditionslinie verbunden, die sich ihre Lebendigkeit in Großbritannien bis heute bewahrt hat.
Dr. Jürgen Schaarwächter


City Diary – THE TIMES Tuesday December 1st 2009

Stock Picker with a fund of musical creations
Congratulations to Anthony Bolton former star fund manager at Fidelity. Not only does he have a new job picking high-growth Chinese shares from Hong Kong, he has just had his first CD released. My Beloved, which includes a piece of music he wrote under that name for his daughter Emma’s wedding in august 2007, is released by Guild Music.
“It’s come out in the last month or so in time for Christmas and it’s definitely my first, “Bolton tellm me from Hong Kong. The CD includes G Garland of Carols, setting for traditional melodies and “inspired by and modelled on”, Bolton admits, Benjamin Britten’s A Ceremony of Carols. Britten is one of his main inspirations.
“It took me a number of years to complete the work,” he says. “This was not helped by my desire to keep adding extr carols.” The works are sung by Oxfore voices, directed by Mark Shepherd. His sons Oliver and Ben were choristers at The Pilgrims’ School at Winchester and he originally had hoped to write the piece for them and their choir.
“However, my progress in composing the carols was slower than my sons’ progress through the school.
Martin Waller

Well presented and should help bring Bolton to the public’s attention …

MusicWeb International Tuesday November 10 2009

Anthony Bolton is, in the best – and truest – sense of the term, an amateur musician. By this I mean he is not a professional musician and he composes for the love of it. He wrote some music while a student and now, in recent years, he has returned to composition as he winds down his full-time career. That career has been as one of the leading investment fund managers in the City of London. Having had the opportunity to revive his interest in writing music he has taken things seriously: he had some composition lessons with Colin Matthews and is now a pupil of Julian Anderson.I don’t know in what other musical genres Anthony Bolton has written but, on the evidence of this disc, he seems to have a predilection for and a natural affinity with the human voice.

The largest work in this programme is his A Garland of Carols, for high voices and harp. He was prompted to write the settings when his sons were Quiristers at Winchester Cathedral, though both boys had left the choir before the work was finished – it took several years to write and was first performed in 2006. I haven’t seen a score but it sounds as if the writing is never in more than two parts – decani and cantores? The scoring for high voices and harp immediately recalls Britten’s A Ceremony of Carols and Bolton readily acknowledges Britten’s music in general – a long-time enthusiasm – and that work in particular as an influence.

The work features some lovely writing both for the voices and for the harp. Bolton is clearly a fastidious writer and one who has a great respect for the words he has chosen to set. I’d say that he also has a genuine melodic gift and there are some felicitous ideas in this set of carols. I do have one reservation, however, and this concerns what seems to me to be the fairly restricted emotional range of the work as a whole. Quite a lot of it is reflective and even such a carol as ‘I Saw Three Ships’ doesn’t seem to prompt a particularly joyful setting. By the same token ‘Tomorrow Shall be my Dancing Day’ is rather reflective; the music never dances and I jotted down in my notes “where’s the energy?” I thought back to Britten’s A Ceremony of Carols and. just considering the titles of those pieces reminds one how much more sheer variety and vitality there is in Britten’s collection. For all its merits – and they are several – Bolton’s work contains nothing to match the joy of ‘Wolcum Yole!’ or the drive and excitement of ‘This little Babe’ or ‘Adam lay y-bounden’.

I also wonder if the piece is limited by the two-part writing? When we hear the very last work on the disc, My Beloved, that’s written for four-part mixed choir and the much greater tonal and harmonic richness is very welcome. It’s possible also that A Garland of Carols might make a better impact sung by the treble voices for whom it was conceived. I mean no implied criticism here of the ladies of Oxford Voices, who sing the piece very well indeed, but sopranos inevitably lack the edge and, dare one say it, the youthful exuberance of trebles.

Given the melodic appeal of A Garland of Carols I was somewhat disappointed that this wasn’t more obviously carried over into Black Sea. This is a cycle of five poems by the Canadian poet, Mark Strand (b. 1934). I don’t know – we aren’t told – whether this is a later work than A Garland of Carols but it’s certainly stronger meat. In general the vocal line is quite angular – certainly more so than in the carol settings – and quite often the piano writing is fairly spare – in the fourth song, ‘Storm’, however, it’s very agitated for the most part. The most approachable of the set is the third song, ‘My Name’, which is slow and atmospheric – and very well sung by Richard Edgar-Wilson. This fine song has genuine emotional depth. Like its companions the song is serious in tone. Perhaps the poetry of Mark Strand is generally serious but I feel it would have been to the benefit of the cycle if Anthony Bolton had provided at least one lighter setting. As it is I found this collection of songs was something to respect rather than love. Richard Edgar-Wilson and pianist Fali Pavri are committed advocates.

The Interlude for Harp was written especially for this recording. It’s based on the octatonic scale. Of course, because it’s written for harp the piece contains many lovely sounds – and not a few glissandi. But it’s actually quite a dark piece and Sioned Williams, the principal harpist of the BBC Symphony Orchestra, plays it with refinement and no little power.

As I indicated earlier, the final piece, My Beloved, taps a richer vein in Bolton’s musical vocabulary. Written in 2007 for his daughter’s wedding, it’s a setting of famous words from the Old Testament Song of Solomon. Here the harmonies are warm, full and rich. As befits the text, this piece contains some of the most sensuous music on the disc. The work has recently been published and it’s worthy of the attention of other choirs.

Oxford Voices, under the capable direction of Mark Shepherd, serve Anthony Bolton’s music well, as do the other performers on this disc. These well-presented recordings should help to bring his music to the attention of a wider public.
John Quinn